Walka z gotówką – Waluta cyfrowa pozwoli rządowi ukarać cię zdalnie… odciąć cię od dostaw żywności…

Uwe Froschauer: Walka z gotówką

Pod koniec września 2025 roku Robert F. Kennedy Jr., Sekretarz Zdrowia i Opieki Społecznej USA, przypuścił werbalny atak na cyfrowe więzienie, które chcą zbudować globalne elity.

DR IGNACY NOWOPOLSKI OCT 9

Jego ostrzeżenie powinno wstrząsnąć wszystkimi do głębi:

„Waluta cyfrowa pozwoli rządowi ukarać cię zdalnie… odciąć cię od dostaw żywności… zamienić każde twoje prawo w przywilej zależny od posłuszeństwa. To uczyni cię niewolnikiem”.

Blogerzy tacy jak ja i inni kochający wolność ludzie często ostrzegali przed cyfrowym więzieniem. To ostrzeżenie pochodzi jednak od kogoś w samym sercu systemu, kto walczy z totalitarnymi ambicjami elit władzy i majątku i wzywa nas do zrobienia tego samego. Jeśli nie powstrzymamy teraz celu nieludzkich elit, jakim jest „totalna kontrola”, wszyscy znów znajdziemy się w cyfrowym więzieniu. A jest pięć minut do północy. Nie zostało wiele czasu.

Dziennikarz biznesowy Norbert Häring ostrzega:

„Kiedy znika gotówka, nasze konto bankowe staje się szczegółowym dziennikiem naszego życia”.

Ten cytat zaczerpnąłem z książki Hakona von Holsta „Wojna z gotówką”, opublikowanej w 2025 roku. Hakon von Holst wyraził intencję opisaną w swojej absolutnie czytelnej książce w następujący sposób:

„Widzimy to praktycznie przy każdej kasie: coraz częściej klienci wyciągają karty lub telefony komórkowe, aby zapłacić za zakupy. Czy to duch czasu, postęp, droga naprzód? Jednak ta rzekoma wygoda ma pewien haczyk: osoby płacące kartą płacą swoimi danymi. Nie tylko czas i miejsce zakupu są możliwe do prześledzenia, ale koszyk również nabiera twarzy. Elektroniczne obciążenia konta bankowego stają się w ten sposób „szczegółowym dziennikiem naszego życia”, jak trafnie ujął to dziennikarz biznesowy Norbert Häring. Płacenie gotówką nie tylko chroni naszą prywatność. Znacznie łatwiej jest nam również kontrolować nasze finanse. Nawet w przypadku awarii zasilania nadal możemy kupić najpotrzebniejsze rzeczy. Kto jest zainteresowany stopniowym wycofywaniem gotówki? Czy chodzi tu naprawdę o walkę z praniem pieniędzy i terroryzmem, czy też kryje się za tym coś więcej? Kim są gracze w polityce i sektorze finansowym i jakimi metodami się posługują? Co oznaczałoby planowane globalne wprowadzenie państwowych walut cyfrowych? Oraz: Co możemy zrobić z ograniczeniem naszej wolności? Nawet jeśli prywatne, państwowe i miejskie instytucje utrudniają nam życie, możemy mieć to we własnych rękach, nadal płacąc gotówką!

Chaos spowodowany usterkami technicznymi

Co by było, gdyby w tak wygodnym, nowoczesnym świecie elektroniki, zachwalanym przez mizantropicznych łapaczy szczurów, zabrakło prądu lub doszłoby do innych awarii lub katastrof, uniemożliwiających zakup niezbędnych dóbr? Przykładów takiego chaosu jest mnóstwo. 28 kwietnia 2025 roku „
New York Times” donosił o długich kolejkach do wciąż działających bankomatów z powodu awarii zasilania w Portugalii i Hiszpanii. Ogromna awaria zasilania na Półwyspie Iberyjskim dotknęła znaczną część kraju. Między innymi, systemy płatności elektronicznych ucierpiały: terminale POS uległy awarii, wiele bankomatów przestało działać, a łączność mobilna i internet zostały zakłócone, co utrudniło lub uniemożliwiło płatności kartami lub innymi cyfrowymi metodami płatności.

Mniej więcej w tym samym czasie, w kwietniu 2025 roku, podobna katastrofa miała miejsce na Ukrainie.
Awaria zasilania spowodowana przez centrum danych De Novo zakłóciła działanie usług offline, takich jak ukraińska aplikacja rządowa Diia, lokalne banki, gigant pocztowy Nova Post oraz systemy płatności zbliżeniowych, takie jak Apple Pay i Google Pay. Mieszkańcy Kijowa powiedzieli w programie „Recorded Future News” ukraińskiego magazynu The Record, że podczas awarii nie mogli korzystać z płatności mobilnych do wjazdu do miejskiego metra. Niektóre restauracje również miały problemy z systemami płatności elektronicznych. Przywrócenie usług klientom zajęło De Novo prawie sześć godzin.

20 sierpnia 2025 roku zerwanie kabla i działania firmy energetycznej w Hajdarabadzie w Indiach doprowadziły do ​​awarii znacznej części połączenia internetowego. Uniemożliwiło to realizację wielu płatności za pomocą UPI, najpopularniejszego cyfrowego systemu płatności w Indiach. Wiele sklepów zażądało gotówki – co było nietypowe dla wielu klientów. W mediach społecznościowych użytkownicy publikowali zrzuty ekranu nieudanych transakcji i wyrażali swoją frustrację związaną z chaosem finansowym. Wiele skarg dotyczyło nieudanych płatności UPI, które utrudniały użytkownikom dokonywanie zakupów, w tym artykułów spożywczych i innych niezbędnych produktów. Jeden z niezadowolonych klientów, który miał problemy z płatnościami UPI, powiedział magazynowi Telangana Today :

Musiałem zadzwonić do żony, żeby dokonać płatności z jej identyfikatora UPI, ponieważ mój nie został zrealizowany. Nawet po pomyślnym dokonaniu płatności nie otrzymaliśmy żadnego potwierdzenia. Władze stanowe i firmy energetyczne powinny były to dobrze zaplanować.

Również w Niemczech coraz częściej zdarzają się przypadki awarii płatności cyfrowych, których przyczyną nie była awaria zasilania, lecz zakłócenia w infrastrukturze IT. Wiele zakłóceń wynika z błędów oprogramowania/sieci u dostawcy usług. Na przykład 4 kwietnia 2024 roku w Sparkasse wystąpiła awaria techniczna. Tysiące klientów zgłosiło awarie – dotknięte zostały między innymi supermarkety. Zakłócenia w płatnościach kartami debetowymi w sklepach wielkopowierzchniowych, takich jak Lidl i Rewe, doprowadziły do ​​niewielkiego chaosu od około 7:20 do 9:50. Płatności kartą nie były możliwe. Klienci musieli korzystać z gotówki – jeśli mieli ją pod ręką.

12 września 2024 roku u dostawcy usług informatycznych Telecash i jego dostawców powiązanych wystąpiła awaria techniczna. Od godziny 6:00 do godziny 16:00 występowały trudności z płatnościami kartami. Problemy dotyczyły kart debetowych, kredytowych i przelewów bankowych.

Jak miło jest w takich sytuacjach mieć w kieszeni trochę gotówki zamiast pieniędzy w plastiku lub na smartfonie, prawda?

Cyberataki, które mogą doprowadzić do awarii cyfrowych opcji płatności

Wiele zakłóceń często wyjaśnia się „cyberatakami”, które następnie zazwyczaj okazują się zakłóceniami w infrastrukturze IT. Niemniej jednak takie przypadki już miały miejsce. Organy nadzoru, Federalny Urząd Nadzoru Finansowego (BaFin) i Federalny Urząd Bezpieczeństwa Informacji (BSI), odnotowują rosnącą liczbę cyberincydentów w sektorze finansowym od 2023/2024 roku – w tym ataki na spółki zależne lub dostawców usług, w wyniku których doszło do wycieku danych lub naruszenia procesów. Takie incydenty mogą również zakłócić procesy płatności, na przykład z powodu konieczności wyłączenia systemów back-office, nawet jeśli terminale płatnicze nie są bezpośrednio dotknięte.